Pages

Saturday, June 4, 2016

MIT BLOSSOM

Assalamualaikum. . 


Sedar tidak sedar hari ini merupakan hari terakhir kelas bersama Dr. Dayana. Perasaan? Sukar digambarkan. Sedih tidak dinafikan tetapi perjuangan harus diteruskan. 

Pada akhir kelas ini Dr. Dayana akan mengajar tentang pembelajaran terakhir iaitu berkaitan Video MIT Blossom. Apa tuuuuu? ? Mesti tidak pernah dengar kan? Saya sebelum ini pon tidak pernah dengar kerana hanya di Malaysia, hanya UTM mempunyai teknologi tersebut. MIT Blossom merupakan salah satu laman web adalah kerjasama UTM dengan negara-negra luar. Topik yang dibangkitkan dalam penggunaan video MIT Blossom ini ialah topik Rangkaian Topologi. 

Seterusnya, Dr. Dayana membahagikan kami kepada 4 kumpulan sebelum menonton tayangan video di skrin layar di hadapan. Pada mulanya saya sedikit bingun tentang video tersebut tetapi apabila video mula dimainkan barulah saya faham apa fungsi MIT Blossom tersebut. Video tersebut memerlukan kami melakukan tugasan mengikut arahan yang dijelaskan. Kami perlu berfikir serta berbincang bersama ahli kumpulan seterusnya berlakon untuk menunjukkan perjalanan data bagi setiap topologi.Alhamdulillah, melalui aktiviti yang merujuk kepada video tersebut telah membuatkan saya faham dengan lebih jelas tentang tajuk berkaitan topologi. 

Kelas telah pun berada di penghujungnya Dr. Dayana ada menekankan tentang format kertas peperiksaan . . Insyaallah ada rezeki dapat belajar lagi bersama dengan Dr. Dayana. Tidak lupa juga kepada Dr. Affendy. Saya berasa bersyukur kerana dipertemukan dengan 2 orang pensyarah yang berkaliber tinggi, baik hati serta mahir dalam bidang ICT. Akhir kata saya akan sentiasa ingat kata-kata Dr. Dayana "Gunalah Pakcik Google" jika mencari sesuatu maklumat kerana lebih cepat, mudah serta menjimat masa. Terima kasih Dr. 



No comments:

Post a Comment